
Dzięki rozwojowi telemedycyny pacjenci mogą obecnie uzyskać receptę na leki bez konieczności wizyty stacjonarnej. Recepty online to wygodne rozwiązanie dla osób przyjmujących leki na stałe, potrzebujących antybiotyków czy antykoncepcji. Proces jest szybki i prosty – wystarczy skonsultować się z lekarzem online, który po przeanalizowaniu stanu zdrowia może wystawić e-receptę.Kopiuj HTMLKopiuj tekst
Jak działa recepta online?
E-recepta to cyfrowy odpowiednik tradycyjnej recepty papierowej. Po jej wystawieniu pacjent otrzymuje czterocyfrowy kod SMS-em lub przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP), który można zrealizować w dowolnej aptece. W przypadku kontynuacji leczenia lekarz może wystawić receptę na podstawie wywiadu medycznego, bez konieczności dodatkowych badań.
Medunit – szybka pomoc medyczna online
Jedną z przychodni oferujących wystawianie recept online jest Medunit. To przychodnia NFZ umożliwiająca pacjentom uzyskanie e-recepty, zwolnienia lekarskiego (L4) oraz skierowania na badania w wygodny sposób – zarówno online, jak i stacjonarnie. Dzięki Medunit pacjenci mogą skorzystać z szybkich konsultacji lekarskich bez konieczności długiego oczekiwania na wizytę.
Kiedy warto skorzystać z e-recepty?
- W przypadku przedłużenia leków stosowanych na stałe (np. na nadciśnienie, cukrzycę).
- Przy konieczności uzyskania antykoncepcji hormonalnej.
- W nagłych sytuacjach, gdy pacjent potrzebuje antybiotyku lub leku na infekcję.
- Jeśli pacjent nie może osobiście udać się do przychodni.
E-recepty to duże ułatwienie dla pacjentów, którzy cenią sobie czas, wygodę i szybki dostęp do leków. Dzięki takim usługom jak Medunit, można uzyskać profesjonalną opiekę medyczną bez wychodzenia z domu.
Polacy a telemedycyna
Z badania SW Research dla Medunit wynika, że Polacy cenią tradycyjne przychodnie POZ głównie za bezpłatne usługi (47%), dogodną lokalizację blisko domu (50%), możliwość otrzymania e-recepty online (33%) oraz teleporady w ramach POZ (28%). Ważnym aspektem jest również kontynuacja leczenia u tego samego lekarza (36%), który zna historię pacjenta, a także wysoki poziom wiedzy medyków (30%). Jednak nie brakuje negatywnych opinii – pacjenci skarżą się na długi czas oczekiwania na wizytę (35%), złą organizację przychodni (23%), a także nieuprzejmość personelu rejestracji (15%). Rozwiązaniem wielu z tych problemów mogą być telemedycyna i e-konsultacje, które pozwalają na szybki dostęp do lekarza, bez kolejek i zbędnych formalności. Choć 40% badanych preferuje wizyty stacjonarne, to równie wielu Polaków chętnie korzysta z teleporad w ramach POZ, uznając model hybrydowy za najlepsze rozwiązanie.