Szakszuka – tunezyjski przepis na zdrowe śniadanie

Szakszuka to idealna propozycja na zdrowe i odżywcze śniadania. Wiele osób zastanawia się jak ją prawidło przygotować. W dzisiejszym artykule dowiecie się o rodzajach i przepisach na przygotowanie tego egzotycznego dnia.

Szakszuka – zdrowe śniadanie na każdą kieszeń

Zdrowa dieta to taka, która zakłada regularne prawidłowo skomponowane posiłki. Pierwszym posiłkiem dnia jest śniadanie, które powinniśmy spożywać najpóźniej godzinę po przebudzeniu. Nasz organizm po wielogodzinnej przerwie potrzebuje pełnowartościowego paliwa z którym łatwiej będzie rozpocząć aktywny dzień.

Przeczytaj również: Zakwaszenie żołądka – poradnik

Śniadanie – dlaczego jest aż tak istotne? 

Śniadanie pobudza metabolizm w naszym organizmie  i daje energię po przymusowej, nocnej głodówce. Niestety, wielu z nas nie ma czasu na przygotowanie wartościowego posiłku rano. Z pomocą przychodzą wtedy przepisy na śniadanie w 15 minut.

Bardzo popularnym śniadaniem białkowo-tłuszczowym jest jajecznica lub omlety (jeżeli chcesz wiedzieć więcej czytaj Dieta kopenhaska). Szybko jednak mogą się one znudzić, a to często nakłania nas do podjadania. Na ratunek w takiej sytuacji może przyjść szakszuka – zdrowa alternatywa.

Wybrane dla ciebie: Dieta bogata w witaminy i minerały

Szakszuka (shakshouka) – opis potrawy

Szakszuka to danie pochodzenia tunezyjskiego, a jego główne składniki to jajka, pomidory, cebula i papryka. Łatwa do przyrządzenia i pyszna, stanowi świetną alternatywę dla popularnych śniadań białkowo-tłuszczowych.

Szakszuka fit powinna być przyrządzona tak, aby uniknąć smażenia na tłuszczu lub dodawaniu zbyt dużej ilości kalorycznych i tłustych dodatków. Te danie przypadnie do gustu osobom kreatywnym w kuchni ponieważ można z nim eksperymentować i szukać nowych smaków. Ciekawą propozycją może być szakszuka ze szpinakiem, a jak już poznany jej podstawową wersję i ponownie zapragniemy czegoś innego, możemy dodawać najróżniejsze składniki i odkrywać ją na nowo.

Warto przeczytać: Co jeść przed siłownią?

Inny sposób przygotowania SHAKSHOUKA

Rodzaje szakszuki, które coraz częściej pojawiają się w naszej diecie to:

  • szakszuka klasyczna
  • szakszuka ze szpinakiem
  • szakszuka z tofu
  • szakszuka z awokado
  • szakszuka z bakłażanem
  • szakszuka z kurczakiem

Przeczytaj także: Dieta kopenhaska

Wersji jest naprawdę dużo, a jedynym ograniczeniem będzie nasza kulinarna wyobraźnia.

Szakszuka to zdecydowanie pomysł na zdrowe i smaczne śniadanie podczas diety.

Przepis oraz lista zakupów

Przepis na szakszukę należy do tych, które nie powinny sprawiać problemu osobom, które nie są za pan brat z kuchnią.

Szakszuka składniki potrawy

  • 2 pomidory
  • ½ łyżki oleju rzepakowego
  • ½ ząbka czosnku
  • 2 jajka

Przygotowanie

Pierwszym krokiem jest przygotowanie pomidorów. Należy je sparzyć, obrać ze skórki i pokroić w kostkę. Pomidory krojone w puszce również sprawdzą się w tym przypadku, a oszczędzą nam dodatkowo wiele czasu.

Na oleju podsmażamy czosnek, nie dopuszczając do jego spalenia. Przesmażony czosnek jest gorzki i potrafi zepsuć całą potrawę.

Następnie dodajemy pomidory i doprawiamy (sól, pieprz, oregano) i dusimy przez ok 4-5 minut. Gdy pomidory odparują i staną się jedną masą wbijamy jajka, przykrywamy i gotujemy przez ok. 3 minuty do momentu ścięcia białka jajka. Gotowe śniadanie najczęściej podaje się z bazylią. Jeżeli szukamy czegoś na lunch to fajnie sprawdzi się szakszuka z kurczakiem. Połączenie  białka z jaj i z mięsa kurczaka to dobra propozycja dla osób aktywnie uprawiających sport.

 

 

Szakszuka – tunezyjski przepis na zdrowe śniadanie
5 (100%) 5 votes

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *